24
اکتبر

واقعا چرا سرکه ی سیب برای سلامتی مفید است؟

قبل از هر چیز باید یکی از باورهای غلط در مورد سرکه ی سیب را بگوییم. میگویند سرکه ی سیب پر از مواد مغذی است، در حالیکه مقادیر زیاد ویتامین C، A و مواد معدنی ندارد. ولی چیزی دارد که خیلی از این موارد با ارزش تر است. دلیل اصلی که سرکه ی سیب برای خیلی از مشکلات کارآمد است استیک اسید آن است.
و این ممکن است با باور خیلی ها متفاوت باشد. بخاطر اینکه باور عموم بر این است که اکثر بیماری ها بخاطر اسیدی شدن خون میباشد، ولی خیلی از علائم بیماری ها بخاطر قلیایی شدن بیش از حد خون می‌باشد.


بعنوان مثال سرگیجه، حالت تهوع، تند تند نفس کشیدن، بیحالی، خستگی و سردرد از علائم اسیدیته ی بالا است.
لرزش دست، گرفتگی عضلات، تب بالا، کمبود اکسیژن، بیماری های ریوی،کرختی، گیجی و کما از علائم بیش از حد قلیایی بودن خون است.
اگر بتوانید مقدار خیلی جزئی  PH خونتان را اسیدی کنید اتفاقات جالبی می افتد.
این مهم برای جابجا کردن مواد معدنی و بهبود عملکرد هورمون ها، افزایش متابولیسم، بهبود عملکرد تیروئید و  خیلی چیزهای دیگر مفید واقع می‌شود. PH استیک اسید خیلی پایین است (حدود ۲.۵ که خیلی اسیدی است) تقریبا نزدیک اسید معده است، برای همین خیلی ها بخاطر سوزش معده، ترش کردن، رفلاکس و یبوست سرکه ی سیب می‌خورند. چون اسید معده ضعیف شده و باعث می شود دریچه ی بالایی معده بسته نشود ترش می کنید یا رفلاکس می گیرید و همچنین پروتئین یا مواد معدنی داخل غذا را خوب هضم نمی کنید. پس با خوردن سرکه ی سیب بعد از غذا ممکن است بتوانید یبوست را از بین ببرید.
هرچقدر سن بالاتر میرود اسید معده ضعیف تر میشود، پس اسید بیشتری نیاز خواهید داشت که بتوانید پروتئین را بهتر هضم و مواد معدنی را بهتر جذب کنید.
اگر اسید معده تان ضعیف باشد جذب کلسیم برایتان سخت تر خواهد شد به همین دلیل وقتی مردم پا به سن می گذارند بدنشان خشک می شود و کمبود کلسیم پیدا می کنند. درست است که خیلی جاها این مشکل را با خوردن قرص کلسیم و ویتامین D می خواهند حل کنند و بعضی جاها ممکن است واقعا ویتامین دی و کلسیم بدن شخص پایین باشد، اما می خواهیم در این مقاله از دیدگاه اسیدیته ی معده به این موضوع نگاه کنیم، که اگر اسید معده ضعیف باشد بدن نمی تواند کلسیم را خوب جذب کند و اگر چنین مشکلی دارید میتوانید با خوردن سرکه ی سیب به بهبودی خود کمک کنید.
حالا می خواهیم به قسمت دیگری از فواید سرکه ی سیب نگاه کنیم،
چرا اصلا بدنمان بیش از حد قلیایی میشود، یکی از اصلی ترین دلایل آن را میخواهیم برایتان شرح دهیم.


در کتاب “فیزیولوژی غدد درون ریز” نوشته ی فرانک نتر که از کتاب های مرجع در زمینه ی فیزیولوژی غدد می‌باشد، در رابطه با سطح کورتیزول بالا اینگونه می نویسد:
کورتیزول هورمونی مخرب است که میزان بیش از حد آن باعث از هم پاشیدگی عضله، تخریب سلول های استخوانی و تبدیل بافت های مختلف بدن به کربوهیدرات می شود. و افزایش بیش از حد کورتیزول باعث بیش از اندازه قلیایی شدن بدنتان می شود.
خوردن کربوهیدرات زیاد باعث افزایش ترشح هورمون کورتیزول می‌شود. متاسفانه اکثر آدم هایی که با آنها در ارتباط هستیم میزان استرس بسیار زیادی را تجربه می کنند.  پس وقتی که بدنتان بیش از حد کورتیزول داشته باشد، طبق نوشته ی فرانک نتر در کتابش، میزان یون هیدروژن مثبت در خونتان پایین می آید، و سرانجام با کم شدن یون هیدروژن مثبت در خون و دفع آن از طریق ادرار، خونتان بیش از حد قلیایی می شود. شما می‌توانید کلسیم بخورید ولی اگر PH خون پایین نباشد کلسیم نمی تواند بدرستی در بدن کار کند.
نگارنده آمنه ترک زاده