19
اکتبر

چرا با تمام تلاش هایی که میکنید نمیتوانید لاغر شوید؟ قسمت چهارم

پاسخ: رژیم های کم کالری میگیریم!
یکی از عمده دلایلی که نمیتوانیم چربی بسوزانیم گرفتن رژیم های کم کالری است. رژیم های کم کالری ممکن است برای اولین بار روی شما، یا کسانی که سن کمی دارند و شاید آنهایی که متابولیسم بالایی دارند یا قابلیت سوخت و سازشان بالاست‌، جواب بدهد. اما اصولا رژیم های کم کالری متابولیسم را پایین می آورد؛ بدن را در فشار و استرس قرار می دهد و در این نوع رژیم ها معمولا مواد مغذی و ریز مغذی مورد نیاز بدن به خوبی در برنامه گنجانده نمی شود و اختلالات هورمونی بیشتری را برای بدن رقم میزند. بعنوان مثال کورتیزول که یک هورمون چربی ساز است، در رژیم های کم کالری افزایش پیدا میکند و باعث آسیب رسانی به بافت های مختلف بدن مثل ریزش موها و شکنندگی ناخن ها میشود.

 

یکی از دلایل بسیار مهمی که رژیم های کم کالری نمیتوانند باعث لاغری شما شوند کمبود چربی در این رژیم هاست. از این مساله آگاه باشید که بدن شما اشتیاقی برای سوزاندن چربی اضافی و یا ساختن عضلات ندارد و البته این خواسته ی  شماست.
پس وقتی رژیم های کم کالری میگیرید چربی و کلسترول که یکی از مواد بسیار مهم برای بدن است را کمتر در اختیار بدن قرار میدهید.
وقتی بدنتان متوجه این مهم میشود، به دلیل اینکه کلسترول یکی از مواد بسیار حیاتی برای بدن است و تقریبا تمام سلول ها دارای کلسترول است بجای اینکه چربی های شما را بسوزاند، از آنها محافظت میکند و آنها را نگه می دارد تا در مواقعی که کمبود کلسترول پیدا میکند از آنها استفاده کند.
این باور غلطی است که فکر کنید چون چربی دو برابر کربوهیدرات و پروتئین انرژی دارد چاق کننده است در حالی که چربی و پروتئین در اندام ها و سلول های مختلف بدن استفاده میشود در حالی که کربوهیدرات فقط بعنوان سوخت استفاده میشود.


پس عملا این ایده که چربی غذایتان را کم کنید کمکی به چربی سوزیتان نمیکند. در حقیقت برای اینکه بخواهید چربی سوزیتان را بالا ببرید باید میزان کربوهیدرات مصرفیتان را پایین بیاورید.
همانطور که گفتیم اضافه وزن یک مشکل هورمونی است و باید یاد بگیریم چگونه هورمون های چربی ساز را کمتر و هورمون های چربی سوز را بیشتر کنیم.
مهمترین هورمون چربی ساز هورمون انسولین است که کم کردن کربوهیدرات ها کمک شایانی به کاهش سطح انسولین در بدن میکند.

نگارنده شایان فرهانیان