21
سپتامبر

چرا با تمام تلاش هایی که میکنید نمیتوانید لاغر شوید؟ قسمت سوم

در پست های قبلی اشاره شد که باید بروی سلامت جسمانی هدف گذاری کرد تا هدیه آن که لاغری است را بدست آورد نکته مهم این موضوع این است که برای بدست آوردن سلامت جسم باید به این موضوع اشاره کرد که یکی از شاخصه های مهم ایجاد آن، ریکاوری است که باید برای آن تلاش کنیم . متاسفانه افرادی که قصد در کاهش وزن دارند رو به ورزش های سنگین و فعالیت های شدید می آورند که منجر به بالا رفتن سطح استرس روزانه میشود و به این موضوع کمتر توجه میشود که مهم ترین اصل برای لاغری داشتن سطح قابل قبولی از ریکاوری هست و توانایی بازگشت از استرس بالا .

بسیاری از افراد با انجام دادن تمرین های پر فشار مانند کراس فیت بدن را در مرحله شدیدی از استرس و فشار قرار میدهند و سنگین و سنگین تر تمرین میکنند و بسیار کم نتیجه میگیرند به این علت هست که در ریکاوری ضعیف عمل میکنند.

ریکاوری به معنی بازگشت از استرس هست. حال سوالی که مطرح میشود این است که توانایی شما در بازگشت از استرس به چه میزان است ؟ یا چقدر احساس داشتن سطح بالایی از انرژی را میکنید؟ اکثر افرادی که دست به اینجور سیستم های تمرینی و تغذیه ای میزنند دارای سطح بالایی از خستگی و استرس هستند و دچار ضعف و عصبانیت هستند و حتی آدم های آرام در کنارشون باعث بروز عصبانیت میشود و این موضوع نشون دهنده این است که توانایی بازگشت از استرس در شما بسیار پایین است بطور مثال ورزش زدگی نشون دهنده این موضع است . از مهم ترین مشخصه ها، دوره ی خواب منظم هست زیرا شما بیشترین میزان چربی سوزی را در خواب تجربه میکنید بر خلاف باور خیلی ها که اینطور فکر میکنند که با ورزش کردن چربی ها از بین میرود ولی این باور غلط هستش و خواب نقش بسزایی در روند کاهش وزن شما ایفا میکند .

باید روند تخلیه استرس را از بدن فرا بگیریم تا بتوانیم کاهش وزن اصولی را تجربه کنیم زیرا ما در طی روز با فعالیت هایی که انجام میدهیم و همینطور ورزش و مشغله های کاری که به بدنمان وارد میکنیم سطح بالایی از استرس را تجربه میکنیم و آن را وارد فاز تخریب می کنیم و مهم تر از آن باید روند ریکاوری و بازسازی و بازگشت از استرس را فرا بگیریم.

بیشتر افراد دارای اضافه وزن و کسایی که با مشکل پرخوری دست و پنجه نرم میکنند از سطح استرس قابل توجهی هم برخوردار هستند .

عامل تاثیر گذار دیگری که در روند کاهش وزن به ما کمک میکند ایجاد یک تعادل سازی در میزان تشرح هورمون های بدن هستش و این تعادل سازی با افزایش سن تغییر پیدا میکند، هر چه سن کمتر باشد میزان هورمون های چربی سوز بیشتری را بدن ترشح میکند و هرچقدر که سن بیشتر میشود میزان هورمن های چربی سوز کمتری را ترشح میکند این روند در مورد هورمون های چربی ساز هم صدق میکند. به همین علت اگه افراد سبک زندگی سالمی را دنبال نکنند با افزایش سن میزان بیشتری از انباشت چربی در بدن را تجربه میکنند ، سوالی که اینجا مطرح میشه این است که آیا مصرف هورمون ها کمک به چربی سوزی میکنند؟ بعله و مصرف آنها به این روند کمک میکنند اما تاثیرات مخرب بسیاری برای بدن به همراه دارند مانند تنبل شدن غدد تشرح کننده هورمون های بدن و زمانی که شما مصرف را کنار میزارید غدد دیگر توانایی لازم در روند ترشح هورمون ها را ندارند و شما نتیجه بدتری را شاهد خواهید بود و بهترین روش برای کاهش چربی سوزی یادگیری روند افزایش و تعادل سازی هورمون ها بوسیله تغذیه ورزش و ریکاوری است.

برای جمع بندی این موضوع خدمتتون عارضم که بیشترین تمرکز ما باید بروی ایجاد سلامتی و توانایی بالا بدن ریکاوری و تعادل سازی هورمون ها باشد تا بتوانیم کاهش و افزایش وزن اصولی را تجربه کنیم پس با ما همراه باشید تا در مقاله های آینده راجب این موضوع صحبت و اطلاع رسانی کنیم.

نگارنده شایان فرهانیان